Veel gestelde vragen

Bij budgetbeheer neemt de budgetbeheerder jouw inkomsten over.
Hier worden jouw vaste lasten van betaald.

Zoals huur, gas, water, licht etc.

Ook krijg je leefgeld. Dit wordt wekelijks, tweewekelijks, vierwekelijks of maandelijks aan jou overgemaakt.

Van dit leefgeld kun je boodschappen doen.

De rekening waarop jouw inkomsten worden gestort, daar kun je zelf niet bij.

Dit doen we om te voorkomen dat er nieuwe schulden ontstaan.

Van het geld dat overblijft na de vaste lasten, worden je schulden betaald.

Jij krijgt inlogcodes voor jouw online dossier.
Zo kun je altijd zien hoeveel schulden er zijn afbetaald. Ook kun je documenten uploaden die Best Budget Beheer nodig heeft.

Hartstikke handig!

Lees ook: 

Wat is het verschil tussen Budgetcoaching en budgetbeheer

Wat is het verschil tussen bewindvoerder en budgetbeheer

Wanneer je vanwege je gezondheid niet zelf meer je financiële administratie kan regelen

Wanneer je het overzicht kwijt bent van wat er binnenkomt (inkomsten) en wat er uit gaat (uitgaven)

Wanneer je niet weet of je recht hebt op aanvullingen of misschien ergens kunt besparen

Wanneer je betalingsachterstanden hebt, of zelfs schulden hebt

Wanneer je 18 jaar of ouder bent.

Wanneer je in het werkgebied (*) van Best Budget Beheer woont.

Dán is budgetbeheer iets voor jou.

(*): Uitzonderingen in overleg

Zorg voor voldoende inkomen
Er moet iedere maand voldoende geld binnenkomen, dat moet je zelf regelen.
Is je inkomen (erg) laag, dan kun je mogelijk een aanvulling krijgen.
Hier kun je samen met ons naar kijken.

Verandert je inkomen?
Geef dit zo snel mogelijk door aan Best Budget Beheer.

Komt er niet voldoende inkomen binnen?
Dan kunnen wij geen vaste lasten betalen en ontstaan er (nieuwe) schulden.
We kunnen je dan niet verder helpen en zullen we je (alsnog) moeten verwijzen naar de gemeente. 

Zorgen voor een bankrekening zonder roodstand
Voor het ontvangen van het leefgeld heb je een eigen bankrekening nodig.
Op deze rekening mag je niet rood staan.

Sta je rood? Dan kun je geen leefgeld opnemen. 

Stopzetten automatische incasso’s 
Betaal je je vaste lasten via een automatische incasso?
Dan is het de bedoeling dat deze stopgezet worden, anders betaal je dubbel. 

Wijzigingen op tijd doorgeven
Het is belangrijk dat je alle wijzigingen in je persoonlijke en financiële situatie zo snel mogelijk aan ons doorgeeft.

Persoonlijke wijziging kan zijn:
* geboorte van een kind
* samenwonen / trouwen / geregistreerd partnerschap
* verhuizing

Financiële wijziging kan zijn:
* verhoging van de huur

Voordat je nieuwe financiële verplichtingen aangaat, overleg je met ons of er ruimte is in het budgetplan.
Een voorbeeld hiervan is een nieuw abonnement of een nieuwe verzekering.

Wat als je niet op tijd of helemaal niet je wijziging doorgeeft?
Dan kunnen nieuwe schulden ontstaan. Wij kunnen je dan niet verder helpen.

Rekeningen inleveren
Soms ontvang je rekeningen voor niet-maandelijkse kosten.
Bijvoorbeeld voor de tandarts. Geef dit zo snel mogelijk  aan ons door.

Wanneer je een rekening niet of niet op tijd inlevert, kan er een achterstand of nieuwe schuld ontstaan.

Online volgen van je dossier
Iedere maand ontvang je een overzicht van je inkomsten en betaalde (vaste) lasten.
Ook kun je je dossier online inzien via OnView. De inlogcodes ontvang je van ons.

Dat kan op verschillende manieren.

Het beste is om de afsprakenplanner te vullen.

Dit is een uitgebreide vragenlijst over je inkomsten, uitgaven en eventuele schulden.

Wanneer je deze zo goed mogelijk invult (met zoveel mogelijk gegevens) kan Best Budget Beheer alvast kijken naar je mogelijkheden.

Intakegesprek
Tijdens het intakegesprek wordt je (financiële) situatie besproken.

Samen kijken we naar de mogelijkheden.

Opvolging

Na het gesprek sturen we je allemaal informatie, die je rustig kunt doornemen.

Ook vragen we je veel informatie te leveren.

Zoals bijvoorbeeld:
– (ongeopende) post
– brieven van schuldeisers
– legitimatiebewijs

Overeenkomst

Er wordt een budgetbeheerovereenkomst getekend door Best Budget Beheer en jouzelf.
Hierin staan alle gemaakte afspraken.

Ook teken je een machtiging, zodat Best Budget Beheer namens jou je financiën mag beheren.

Bankoverdracht

Na het intakegesprek wordt er een beheerrekening geopend.
Dit kun je zelf, of samen met de budgetbeheerder aanvragen.

Deze rekening wordt de beheerrekening. Hierop worden alle inkomsten gestort, waarvan de vaste lasten en eventueel schulden worden betaald.

Meekijken in je online dossier

Wij werken met OnView, een online dossierprogramma dat ook door bewindvoerders, schuldhulpverleners en (andere) budgetbeheerders wordt gebruikt.

Je hebt dan altijd toegang tot jouw dossier.

De gemeente biedt andere diensten dan Best Budget Beheer:

Je kunt bij de gemeente kiezen voor bewindvoering, schuldsanering (een lening) of de WSNP (Wettelijke Schuldsanering Natuurlijke Personen)

Wij bieden op dit moment budgetbeheer.

Budgetbeheer is geheel vrijwillig en tussentijds opzegbaar.

WSNP en bewindvoering worden uitgesproken door de rechter en is niet tussentijds opzegbaar.

Redenen om voor budgetbeheer te kiezen:

Wij doen er alles aan om binnen 24 tot 48 uur een reactie te geven en aan de slag te gaan met jouw situatie.

De wachttijd bij de gemeente (*) kan oplopen tot enkele maanden. (*): dit verschilt per gemeente.

Je kunt uitgesloten zijn van gemeentelijke hulp doordat je in de afgelopen 10 jaar eerder voor financiële hulp hebt aangeklopt bij de gemeente. 

Wij kijken niet alleen naar de hoogte van de schulden, maar ook naar de mogelijkheden om tot een oplossing te komen. Met andere woorden: wij zijn niet zo strikt als de gemeente.

De gemeente biedt andere diensten dan Best Budget Beheer:

Je kunt bij de gemeente kiezen voor bewindvoering, schuldsanering (een lening) of de WSNP (Wettelijke Schuldsanering Natuurlijke Personen)

Wij bieden op dit moment budgetbeheer.

Budgetbeheer is geheel vrijwillig en tussentijds opzegbaar.

WSNP en bewindvoering worden uitgesproken door de rechter en is niet tussentijds opzegbaar.

Redenen om voor budgetbeheer te kiezen:

Wij doen er alles aan om binnen 24 tot 48 uur een reactie te geven en aan de slag te gaan met jouw situatie.

De wachttijd bij de gemeente (*) kan oplopen tot enkele maanden. (*): dit verschilt per gemeente.

Je kunt uitgesloten zijn van gemeentelijke hulp doordat je in de afgelopen 10 jaar eerder voor financiële hulp hebt aangeklopt bij de gemeente. 

Wij kijken niet alleen naar de hoogte van de schulden, maar ook naar de mogelijkheden om tot een oplossing te komen. Met andere woorden: wij zijn niet zo strikt als de gemeente.

Net zoals iedere ondernemer / bedrijf vragen wij geld voor onze diensten.

Onze dienst is budgetbeheer.

Bij budgetbeheer doen wij (o.a.) het volgende:

– we maken een overzicht van je inkomsten en vaste lasten.

– we maken een overzicht van de schulden en nemen contact op met de schuldeisers.

– we maken voor jou een zo compleet mogelijk dossier, waarin je 24 uur per dag kunt kijken.

– eventueel nemen we je post over, zodat jij rust hebt en kunt focussen op andere dingen.

– we beheren jouw inkomsten en betalen je vaste lasten.

– we kijken naar mogelijkheden om je inkomsten te vergroten en/of te besparen.

– we geven je advies hoe je in de toekomst weer het heft in eigen handen kunt nemen.

– eventueel vragen we voorliggende voorzieningen aan (bijvoorbeeld toeslagen, aanvullingen op inkomsten. e.d.).

– jaarlijks kunnen we je inkomstenbelasting verzorgen.

Je kunt budgetbeheer via Best Budget Beheer maandelijks opzeggen.

Wanneer je een lopende schuldenregeling hebt, zullen wij de schuldeisers aanschrijven dat het budgetbeheer op jouw verzoek is gestopt. 

Gevolg hiervan is dat de schuldeisers het restant bedrag opeisen.

Je zult dan zelf afspraken moeten maken met de schuldeisers.

Opzeggen kan schriftelijk, door een e-mail te sturen naar Best Budget Beheer.

Zet in de e-mail je naam, adres en als het kan de reden van opzegging.

Je ontvangt een bevestiging van de opzegging.

Best Budget Beheer richt zich met name op West-Friesland.

Dit is een regio in het noorden van Noord – Holland.

Belangrijkste gemeenten

Alkmaar
Enkhuizen
Heerhugowaard
Hollands Kroon 
Hoorn
Koggenland
Langedijk
Medemblik
Opmeer
Schagen
Stede Broec

Kom je niet uit deze regio en wil je graag budget beheer?

Stuur gerust een mail naar Best Budget Beheer.

Dat kan natuurlijk.

Stuur je vraag naar Best Budget Beheer en wij zullen zo snel mogelijk antwoord geven.

Mocht de vraag meerdere keren gesteld worden, dan nemen we deze op in de Veel gestelde vragenlijst.